עובדות שכנראה לא ידעתם על האלגוריתם של גוגל

8 עובדות שכנראה לא ידעתם על האלגוריתם של גוגל

לאחר כמעט שני עשורים שגוגל היא חלק מחיינו, זה רק טבעי שיצטברו כמה פרטי טריוויה מעניינים על ענקית החיפוש והעובדות סביבה. הנה כמה עובדות מעניינות שכנראה לא ידעתם על גוגל

1. לאלגוריתם עצמו, יש שם אחד מאז 2013 – Hummingbird (יונק הדבש)

סביר שלאורך השנים נתקלתם בלא מעט שמות הקשורים לגוגל. פינגווין, פנדה וכו’. אך אלה שמות לעדכונים לאלגוריתם, כשלאלגוריתם הכולל עצמו שם הוא אחיד מספטמבר 2013. כפי שדווח ב-Search Engine Land – גוגל כי שמו של האלגוריתם הוא Hummingbirdd ע”ש יונק הדבש – ועליו להיות ‘מדויק ומהיר’ כמוהו.

2.גוגל מכניסה שינויים לאלגוריתם שלה בערך 500 פעמים בשנה

סקירה של פעולות קהילת MOZ מראה כי יש בין 500-600 שינויים בממוצע בשנה באלגוריתם של גוגל. כמובן שרוב השינויים כה קטנים שרוב הציבור לא שומע עליהם או חש בהם כלל.

עם זאת, אפילו ללא השינויים הקטנים, MOZ קובעת כי היו לא פחות מ-140 עדכונים למנוע החיפוש מאז שנת 2000. לפי מחקר של Hubspot, נראה כי עד שנת 2008, נרשמו 25 עדכונים משמעותיים. ומאז אותה שנה – עוד 115.

למה השינוי הגדול בין 8 השנים הראשונות לאלה האחרונות? ייתכן כי השינוי מגיע מהצמיחה המאסיבית במשתמשים. אך ייתכן גם כי השינויים התכופים במנוע החיפוש באים מתוך השינויים בהרגלי החיפוש שלנו כגולשים- מעל 60% מהחיפושים נכון לשנת 20166 מבוצעים במובייל, מה שהוביל לשינויים משמעותיים בכל תוצאות החיפוש הלא מותאמות.

כמו כן נרשמת עלייה חדה בחיפוש הקולי, ולמרות שקשה לאבחן כיצד גוגל תתאים את עצמה לשינוי זה, אפשר בהחלט להניח שענקית החיפוש מבצעת התאמות משלה, למגמה שחווה צמיחה של 3400% מאז שנת 20088.

3. אחת מהמטרות הראשונות של גוגל – הייתה להימנע מתוכן פרסומי וספאם

ההיסטוריה של גוגל הולכת כ-20 שנה אחורה בזמן. ב-1997 פיתחו לארי פייג’ וסרגיי ברין את האבטיפוס לגוגל – BackRub

ב-98′ הם פרסמו תזה לגבי המנוע החדש שהם מפתחים. מתוך שורות רבות של טקסט אקדמאי מסר אחד בלט – “המודל השולט למנועי החיפוש המסחריים הוא פרסומי. המטרות של המפרסמים לא תמיד קולעות לאינטרסים של הגולשים”.

אפשר להיות ציניים או ביקורתיים, אבל קשה להתעלם מהעובדה שגוגל ממשיכה להצהיר נאמנות לתזה ראשונית זו שעלתה לפני 20 שנה. וגם השינויים התכופים והרבים באלגוריתם – ניתן לטעון עליהם כי הם באים לטובת הגולש.

4. PageRank – נקרא בעצם על שמו של לארי פייג’

למרות שהמושג PageRank (PR) נקבע על מנת לדרג דפם אינטרנט, והשם נשמע די אינטואיטיבי, מסתבר שהוא בכלל נקרא על שם המייסד לארי פייג’.

ה-PR הוא בעל היסטוריה בפני עצמו בגוגל. הציון המבלבל משהו בהתחלה, דרש הבהרות גם אצל מומחי SEO. בעוד שגוגל טענה כי הוא נקבע על פי רלוונטיות בינו לבין עמודים אחרים ברשת, SEL מצידם קבעו כי מדובר במין ‘דירוג על פי הצבעות’, בו ככל שיש יותר קישורים לעמוד הוא מדורג גבוה ב-PR, ואת הנתון הזה כולם יכלו לראות על העמוד.

כיום הנתון לא פתוח לכל גולש, וגם הPR לא נחשב ככזה המשפיע על דירוגים, מה שבסופו של יום נראה כהתפתחות חיובית, כשהדירוג יצר בעקיפין התנהגות ספאמרית של קבלת כמויות מוגזמות של לינקים על מנת להגדיל PR, בעוד היום החישוב של הקישורים והשפעתם על עמודי האינטרנט מחושב בפרמטרים מתוחכמים יותר דוגמת MozRank.

5. קצת על הריקוד של גוגל (Google Dance)

ריקוד גוגל הוא השם שניתן לשינויים חדים ומהירים בתוצאות החיפוש, והיה נפוץ יותר בזמנים בהם האלגוריתם נהג להשתנות בחדות כל חודש.

בתחילת הדרך לריקודים אפילו היו ניתנים שמות, כמו בוסטון או פלורידה, אך בשלב מסוים גוגל עברה לשינויים מינוריים ובלתי מורגשים בפעילות השוטפת, והריקודים די נעלמו, למעט פעם בתקופה ארוכה. בכל מקרה, על מנת להישאר בעניינים אתם מוזמנים להתחבר ל’תחזית של מוז’ לשינויים בתוצאות החיפוש.

6. אין באמת משמעויות נסתרות מאחורי שמות העדכונים של גוגל

היה בהחלט אפשר לקוות שיש משמעות חמודה מאחורי שמות לעדכונים ‘פנדה’ ו’פינגווין’ ואחרים. בדרך כלל העדכונים או השינויים נקראו על שם המקומות בהם נמצאו או בוצעו, או על שם מהנדסים בגוגל.

7. האלגוריתם לומד להתחקות אחר חיפוש פרצופים

גוגל הכריזה לאחרונה על ה’פיקסל’, הסמארטפון החדש שלה. לצד חידושים טכנולוגיים ויכולות – ניצבת מצלמה בה גוגל מאוד מתגאה. גוגל מציינת כי מדובר במצלמת הסמארטפון האיכותית ביותר, וכזו שתספק תמונות באיכות מקסימאלית למרות קשיי תנועה או תאורה.

מה הקשר לאלגוריתם? אין קשר ישיר, אבל זה אפשר להניח שגם כאן יש חלק מהמסע של גוגל לתת תוצאה וחוויה שלמה לגולשים ולמשתמשים בה, של טקסט ותמונות כאחד. באשר לתמונות – הכל סובב סביב ה-Google Cloud API, הטכנולוגיה שמאפשרת לגוגל לקבוע את התוכן שבתמונות שלה.

8. ישנו גם צד אנושי סביב הכתבת האלגוריתם

לגוגל יש צוותים המעריכים את תוצאות החיפוש. למעשה בכל שנה יש כ-40 אלף הערכות כאלה, בהן המעריכים (Evaluators) קובעים את איכות תוצאות החיפוש השונות.

לגוגל יש מסמך בעל 146 עמודים המסביר את הקווים המנחים מאחורי ההערכות הללו. רובו ראה ככזה המיועד לנשים המתכוונים יום אחד להיות ‘מעריכים’ של גוגל. אבל יש כמה נקודות מעניינות שאפשר לבדוק, בעיקר אם אנחנו מתחילים.

חלקים המתעסקים בערך של-Your Money Or Your Life הם עמודים המשפיעים באופן ישיר על הבריאות, האושר או המצב הכלכלי של הגולש, ולדברי גוגל יש להם סטנדרטים גבוהים מאוד כלפי סוגי העמודים הללו, לכן שווה לבדוק אם העמודים שלכם אשר נחשבים בקטגוריה הזו עמודים בסטנדרטים המוצהרים או שיש מה לשפר.

כמו כן, העמודים מחולקים לשלוש קבוצות איכות, כאשר קבוצת האיכות הנמוכה ביותר מוגדרת כ-True Lack Of Purpose. כל אלה דברים עליהם כדאי להעיף מבט, ולוודא שאתם על הצד הטוב של גוגל מהבחינה הזו.

לכתבה המקורית ב-Hubspot

אז מה הקונספט שלכם? השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

    אל תגידו לא ידענו לא שמענו...

    MDN

    הופה!

    עשיתם חצי דרך, תנו לנו להשלים את החצי השני.

    שגרו אלינו שם וטלפון וכבר חוזרים.

      ×