מה זה חיפוש סמנטי, ואיך להשתמש בו לטובתנו

מה זה חיפוש סמנטי, ואיך להשתמש בו לטובתנו

אנחנו מבלים שעות רבות וארוכות כמקדמי ובעלי אתרים בניסיון להבין את גוגל, ולקלוע לרצונות שלה על מנת להתקדם בדירוגים. מנסים לגרום לה לראות את האיכות של התוכן באתר שלנו, הדיוק באופטימיזציה והגאונות באסטרטגיית הקידום שלנו, עד שלעיתים אנו שוכחים שבסופו של יום, המטרה של גוגל היא להיות אלגוריתם המחפש לבצע פעולה של שיחה – מענה על שאלות.

אלגוריתמים מסוגלים לפתור המון בעיות . אך לתת מענה לשיחה אמיתית בין אנשים, ומענה מדויק על שאלות הוא אתגר לא פשוט בכלל. חברות תוכנה והנדסה מתמודדות עם אתגר האינטליגנציה המלאכותית (AI) כבר שנים רבות, וההצלחות בתחום זה הביאו לנו אלוף חדש במשחק העתיק גו,רובוטים המסתובבים בסופרים ומתריעים על חוסרי מלאי, ועוזרים אישיים בסמארטפונים שלנו. מנועי החיפוש תמיד היו בחוד החנית של ה-AI.

כבר מתחילת דרכה גוגל כיוונה בדיוק למטרה הזו, להיות מענה על שאלות המוצגות על ידי גולשים, בצורה הכי טובה שניתן. וכפועל יוצא מכך חלק עצום של מטרתה ופיתוחה יצא בדיוק מהשיקולים הסמנטיים של להבין את הגולש ומה בדיוק תהיה התשובה (או התשובות) הכי טובות לשאלתו.

אז מה צריך לעשות בשביל להיות מקומות הראשונים בגוגל כיום ובעתיד? אלכסיס סאנדרס טוענת כי המפתח הוא דווקא בקידום הסמנטי, של מאפייני שיחה פשוטה.

מה זה חיפוש סמנטי?

המילה סמנטי מתייחסת למהות ולמשמעות של משהו. בהקשר של החיפוש, סמנטיקה מתייחסת למחקר המילה והמשפט, וההיגיון מאחוריהם. חיפוש סמנטי מכוון לשיפור המענה על שאלות הגולשים בהתייחס למשמעות ולכוונה האמיתית מאחורי השאלות שלנו, באמצעות משמעות קונטקסטואלית. בעזרת מילים נרדפות, התאמות קונספטואליות ואלגוריתמים טבעיים מהשפה, מנוע החיפוש שואף להציג לנו תשובות אינטראקטיביות ומגוונות, והופך מידע מובנה, ומידע פשוט, למסד נתונים אינטואיטיבי ומותאם. חיפוש סמנטי מכוון להבין את הכוונה של הגולש בשאלתו, ולהגיש תשובות מותאמות אישית. גרף הידע והמידע של גוגל מובנה לצבור מיומנות גבוהה בחיפוש הסמנטי.

למה מנועי חיפוש שואפים למיומנות בחיפוש הסמנטי?

מנקודת המבט של גוגל לא צריך לתהות הרבה מדוע המטרה הזו היא חשובה לענקית החיפוש. הבנת כוונת הגולש ומענה אינטואיטיבי ואינטראקטיבי על השאלות שלו, משמעותם פחות ספאם, מענה טוב יותר וחוויית גלישה איכותית ומהנה יותר עבור הגולשים.

במצב כיום, כאשר כמות המידע בעולם מוכפלת כל שנתיים, תחום ה’ביג דאטה’ נהיה יותר ויותר חזק בכל מה שקשור לתחום האונליין. כמות המידע העצומה הזו יוצרת צורך מאוד גדול להבין, מה המשמעות של כל זה עבורי? והתהליך של מיון, סידור וקישור המידע בצורה הרלוונטית המשתנה בין אדם לאדם הפכה לאחת המטרות העיקריות של מנועי החיפוש.

אחת הדרכים שחיפוש סמנטי עוזר לגוגל להשתפר היא באמצעות זיהוי ונטרול תוכן לא איכותי. טכניקות דוגמת ספינרים של מאמרים, והכנסת כמות מוגזמת של מילות מפתח כבר מזמן לא עושות את העבודה ומזוהות בקלות על ידי מערכות מתקדמות, אשר פועלות על פי עקרונות זיהוי הפעולות הללו ונטרול התוכן בהתאם. זה גם אומר שמנוע החיפוש לומד אילו מילים עשויות להופיע יחד באותו עמוד באופן סטטיסטי, וכך יוצר קורלציות סמנטיות, מה שעוזר לו גם בלחימה נגד הספאם.

בעזרת חיפוש המבדיל ומתייחס בהתאם בין ישויות או אנשים לבין ייחוסים, מילות קישור ותיאורים, גוגל יכולה להבין יותר טוב מה הגולש שלה מחפש לדעת. לדוגמא, התמונה מטה ממחישה באופן פשטני משהו איך עובד היגיון של מנוע חיפוש מבוסס ישויות (Entity Based). היא מציגה ישויות (אנשים, מקומות, קונספטים, דברים או רעיונות) המקושרות אחת לשנייה באמצעות החצים המייצגים את היחסים ביניהן.

התמונה ממחישה כיצד גוגל מכוונת להבין את היחסים בין הישויות על מנת לבין טוב יותר את התמונה הגדולה. במקרה זה משפחת סימפסון, מה שמאפשר לה לתת תשובה טובה יותר לשאלות בנושא.

כמובן שבגוגל ישראל נחנו עדיין לא שם. והתוצאות לא כל כך חכמות. אבל ממה שאנחנו כבר מכירים מנועי החיפוש שלנו נוטים להתיישר עם העולמיים בעיקוב קל של כמה שנים, מתפקידנו לעזור להם ולהיות חלק מהשינוי.

סמנטיקה עוזרת להבין באופן שלם יותר, למה מתכוונים ומחפשים הגולשים כיום. לדוגמא, חיפוש עבור ג’ניפר לורנס הוא כמובן יהיה בשביל למצוא תוצאות עבור שחקנית הקולנוע האמריקנית, כוכבת ‘משחק הרעב’. גוגל תספק חדשות, תמונות, עובדות, חשבונות ברשתות חברתיות וסרטים הקשורים לג’ניפר לורנס. באמצעות הבנת הישות במידע, גוגל יכולה לקשר ולסדר את המידע החשוב מבין 74  מיליון תוצאות הקשורות לג’ניפר לורנס ב-Google.com.

המצב בגוגל ישראל הוא כאמור עדיין לא שם, והמידע פחות מסודר או ברור. אך הדרך היא בהחלט לשם, וחלק מהתפקיד שלנו כמקדמים היא לזרז את הרגע שנתיישר עם המגמה. ההמצאה של ה-Google Graph, לדבריהם, יא כדי להבין דברים, לא מחרוזות (באנגלית זה נשמע כמובן יותר טוב – Things, Not Strings).

גוגל נהייתה הרבה יותר אדפטיבית ויודעת לזהות ישויות הקשורות לשאלות הנשאלות. ובאמצעות הקישור הזה של המידע, החיפוש נהיה חזק ואיכותי יותר. התשובות לשאלות מובנות אלגוריתמית ומוצגות בהתאם. כשאני שואל את השאלה מי נחת ראשון על הירח אני מקבל את התוצאה הראשונה של ניל ארמסטרונג (גם כאן ב-google.com התוצאה איכותית יותר, אבל הפער כבר הצטמצם). הרעיון שגוגל תדע לקשר בין מילות מפתח לישויות עוזרת לה לענות טוב יותר על שאלות הגולשים, ולהיות יעילה יותר בביצוע תפקידה.

השלכות בקידום אורגני

בשביל מקדמי אתרים, ההבנה של החיפוש הסמנטי יכולה להוות מספר יתרונות גדולים. קודם כל – להיות תמיד ‘לפני העיקול’ (Ahead of the curve). מנוע החיפוש מתקדם ומתפתח וחשוב לנו כמקדמים להיות תמיד מחוברים וחדים בנוגע לכל התפתחות. חיפוש סמנטי יהפוך לעוד יותר חשוב ככל שהחיפוש הקולי יעלה בפופולאריות שלו.

שיטה של חיבור החיפוש הסמנטי והכנסתו לאסטרטגיית הקידום של האתרים שלנו היא בעלת משמעויות עצומות על האופן בו אנו בונים את אסטרטגיית השיווק שלנו בגוגל. אם נבין את מילות המפתח, המילים המקשרות והייחוסים השונים למוצרים, האנשים או השירותים שאנחנו מקדמים, נוכל ליצור תוכן המותאם באופן שלם לשאלות שהלקוחות הפוטנציאליים שלנו שואלים ולתת להם מענה טוב עליהן, וכך להשיג דירוגים גבוהים ויחס המרה מצוין. על מנת להתקדם לכיוון זה יש מספר צעדים בדוקים ולא מורכבים שכדאי לעשות כדי להצטרף למגמה.

טקטיקות קידום אורגני לחיפוש סמנטי:

ספקו ערך לגולש

גוגל מכוונת ל-AI  ולביצוע שיחה ערה של שענה על שאלות במהפכה הטכנולוגית העכשווית. סונדאר פיצ’אי, מנכ”ל גוגל אף הזכיר זאת בכנס השקת ה-Google Assistant – “אנו חושבים עליו (GA) כעוזר קונטרוברסאלי, אנו מכוונים לביצוע שיחה דו כיוונית עם הגולשים שלנו”.

גוגל צריכה מקורות מידע לכל השיחות שמתבצעות בה נקודת רפרנס או חבר מומחה לכל שאלה שתישאל דרכה. בעל ברית בג’ונגל ה-WWW. היו מומחים בתחומכם. ספקו את התשובות האידיאליות ובעלות הערך הרב ביותר, עבור הגולשים ועבור גוגל שתפנה אליכם בכל שאלה בתחום הספציפי שלכם. היו מקור אמין וטוב המספק מידע יעיל, מייצר אינטראקציות וערך לגולשים בכל מה שיצטרכו.

המלצה – החליטו במה אתם רוצים להיות מומחים בתחומכם, ענו על השאלות הבאות, ואז ייצרו תוכן סופר איכותי ואסטרטגיית קידום המבוססת על הממצאים שלכם

באילו סוגים של מילות מפתח אתם רוצים להופיע?

מי נמצא כרגע במילים הללו?

מה הם עושים שגורם להם לשלוט בתחום?

איך אנחנו יכולים להיות פי 10 טובים יותר?

מי הגולשים שמבצעים אינטראקציות עם התוכן שלכם?

האם הם לקוחות קיימים או פוטנציאליים?

איך הם מבצעים אינטראקציות?

האם האתר ממיר?

האם אנחנו מכוונים לביצוע רכישה או השארת פרטים, או להעלות מודעות?

האם הגולשים מקבלים מהתוכן שלכם מה שהם ציפו לו? האם הם באים על סיפוקם?

איך אתם יכולים לשפר את חוויית הגלישה של היוזרים שלכם באמצעות מבנה, תוכן, וביצועי האתר שלכם?

איך אתם יכולים לשפר את התהליך של הגלישה באתר שלכם, על מנת לתת מענה טוב יותר לגולשים האורגניים ובכלל?

ייצרו ‘תוכן מטרה’ המיועד לענות על שאלות צפויות של הגולשים שלכם

ייצרו תוכן אובייקטיבי, לא מוכוון המרות או שיווקי, המיועד לענות על שאלות ובעיות שיכולות להיות לגולשים שלכם. כמובן חשבו – אל תבצעו קניבליזציה בעמודי הנחיתה שלכם ובאתר. הרעיון הוא לייצר תוכן נוסף הפונה לקהל היעד שלכם במטרה להקל עליו בהחלטות ושאלות שיכולות לעלות לו בהקשר של השירות או המוצר שלכם. היו מקור מידע מהימן עבור הגולשים שלכם. בנו את הסמכות האורגנית שלכם בעיני הגולשים ומנועי החיפוש והפכו ל’גו-טו גורו’ בעור גוגל בכל הנושאים הקשורים לאתר שלכם, באמצעות בניית תוכן איכותי מעניין ואינטראקטיבי, המשלב תמונות, ווידאו וטקסט בצורה אידיאלית לחוויית גלישה מצוינת.

המלצה – ייצרו עמודים לא שיווקיים, בדגש על שאלות ותשובות

שימו לב – בתחום זה גוגל נוטה להעדיף תוכן מחולק לרשימות, ממוספר או מסודר בבולטים הנותן דגש על שאלות נפוצות

בצעו מחקר מילות מפתח מבוסס שאלות, בעזרת איך… איפה… מי… וכו’

אתם יכולים להשתמש באחד הכלים לביצוע המחקר דוגמת http://keywordtool.io

בנו תוכן פשוט ברור ומבוסס תשובות

כתיבת SEO  צריכה להיות כתיבה טבעית ופופולארית. זה אומר שהמשפטים צריכים להיות נהירים וברורים והגיוניים. עם עדכון ה-Hummingbird  ומכונת ה-RankBrain שהושקה ב-2015 והגדילה את פופולאריות החיפוש הקולי – היגיון פשוט וברור במשפטים הוא לא פחות מהכרחי.

המלצות:

  • כתבו בשפה טבעית
  • טיפ – קראו את התוכן שלכם בקול
  • בנו את התוכן שלכם כך שיהיה קל ליוזרים ולבוטים של גוגל קל להבין מה רציתם לומר.
  • השתמשו ב-Structured Data על מנת להקל על גוגל

מידע מובנה משומש בעמודים באינטרנט על מידע קיים, על מנת לעזור לגוגל להבין טוב יותר במה המידע החשוב או המחולק בעמוד זה. שימוש בטכניקה זו, לא רק שיקל על גוגל להבין טוב יותר נתונים באתרים שלכם אלא גם יעזור בהצגה יותר עשירה של הנתונים הללו בתוצאות החיפוש. הנתונים האלה יוצגו כבר בעמוד התוצאות, יעלו את רמת ה-CTR  ויעזרו לגולשים שלכם להבין טוב יותר נתונים באתר שלכם.

ודאו שכל המידע המובנה ברור ונקרא על ידי גוגל ועומד בכל התקנות של גוגל עבור Structured Data. גוגל מפרסמת את כל האלמנטים הרלוונטיים של המידע המובנה ומעדכנת אותם באופן קבוע, לכן כדאי להישאר מעודכנים.

המלצות:

הטמיעו מידע מובנה הרלוונטי לאתר שלכם

לדוגמא:

חנויות וירטואליות:

סמנו את המוצרים שלכם באמצעות Product Schema

הטמיעו דירוגים או המלצות באמצעות ה-product Schema

חנויות פיזיות

סמנו את העסק המקומי שלכם באמצעות Local Business Schema

בלוג

סמנו את המאמרים שלכם באמצעות Article Schema

אם יש שאלות ותשובות סמנו אותם באמצעות Question Schema

אם התוכן כבד או רב מדי סמנו אותו באמצעות Item List Schema

כל האתרים:

סמנו את ה-BreadCrumbs שלכם באמצעות BredcrumbsList Schema

אמרו למנוע החיפוש את שם האתר שלכם עם Website Schema

סמנו את הפורפילים שלכם עם SameAs Schema

השתמשו ביצירת קישורים פנימיים

קישורים פנימיים באתר תמיד היו דרך לעזור לגולש להתמצא באתר, לקשר בין נושאים ועמודים שונים ולהקל על הגולש את חוויית הגלישה. זכרו להשתמש בקישורים הפנימיים רק אם זה לטובת הגולש.

המלצות:

  • השתמשו ביצירת קישורים פנימיים על מנת לקדם עמודים חשובים, רלוונטיים וטובים באתר שלכם.
  • עמודים חשובים צריכים להיות מקושרים בתפריט העליון או בפוטר שלכם.
  • עמודים חשובים צריכים להיכלל במפת האתר שלכם ובקובץ ה-XML  שיוגש לגוגל.

ולסיכום – ייצרו תוכן איכותי עבור הגולשים שלכם, נסו להבין באמת מה הצרכים שלהם, מה הבעיות והשאלות שיטרידו אותם, וענו להם עליהם על מנת שגם אם הם לא פגעו בדיוק בביטוי הכי תחרותי או הכי מחופש בגוגל – אתם תהיו שם לתת מענה ולהקל עליהם בכל תהליך של שאלה או תהייה

לפוסט המקורי ב-Moz

אנחנו מבלים שעות רבות וארוכות כמקדמי ובעלי אתרים בניסיון להבין את גוגל, ולקלוע לרצונות שלה על מנת להתקדם בדירוגים. מנסים לגרום לה לראות את האיכות של התוכן באתר שלנו, הדיוק באופטימיזציה והגאונות באסטרטגיית הקידום שלנו, עד שלעיתים אנו שוכחים שבסופו של יום, המטרה של גוגל היא להיות אלגוריתם המחפש לבצע פעולה של שיחה – מענה על שאלות.

פססט... אפשר להכיר?

השאירו פרטים ואנחנו כבר חוזרים לשיחת היכרות ראשונית

    אז מה הקונספט שלכם? השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

      אל תגידו לא ידענו לא שמענו...

      MDN

      הופה!

      עשיתם חצי דרך, תנו לנו להשלים את החצי השני.

      שגרו אלינו שם וטלפון וכבר חוזרים.

        ×